PROMOSI OKTOBER 2013

PROMOSI OKTOBER 2013
BELI 6 FREE 1 (SUPERRRR JIMAT)

Thursday, July 7, 2011

Apa Itu Tangisan Syukur Dan Kesal???

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...

Alhamdulillah kita berjumpa lagi di N3 kali ini..Kenapa manusia menangis dan tangisan yang macam mana islam galakkan?Terdapat banyak punca manusia menangis..Ada yang menangis kerana putus cinta, dimarahi, tak puas hati dan macam-macamlah..Tapi cuba kita ingat semula..Selama kita hidup ini, berapa kali kah kita menangis kerana mengenangkan dosa-dosa yang telah kita lakukan? Berapa kali kita menangis kerana memohon keampunan dari ALLAH? Berapa kali kah kita menangis kerana ALLAH? Mari kita sama-sama tanya diri kita dan jawab sendiri..

Islam galakkan kita menangis kerana perasaan syukur dan kesal..Saya ingin mengupas lebih dalam apa yang dikatakan tangisan SYUKUR dan KESAL..
1) kEtiKa MeLahiRkAn RaSa kEsYukUraN kEpaDa ALLAH
♥ oRaNg yAnG bErIMan dAn bErTaQwa aKaN sEntiAsa bErSyUkuR dEnGan aPa yAnG diKurNiaKaN ALLAH kEpAdANya..GoLonGaN iNi sAmA sEkaLi tiDaK pErNaH mEnGeLuH, mALaH sEntiAsa rEdHa dEnGan aPa mErEka tEriMa..KiTa dApATi oRanG sEbEgiNi aDa KaLanYa mEniTiSkaN aiRmAtA aPaBiLa mEnEriMa RaHmAt dAn NikMat iTu..
2) kErAnA mEnyEsALi pErBuAtAn dAn dOsA diLaKuKan
♥ tAnGiSan penYeSaLaN BiAsAnYa tErJaDi aPaBiLa sEsEoRaNg yAnG mELaKukAn dOsA, mEnYeDaRi dAn mEnyEsALi pErBuAtAnNyA dEnGaN bErSuNgGuH-sUnGguH..eKoRaN dAriPaDa pEnYeSaLan iTu, mAkA TiMbUL rAsA sEdiH mEnDaLam yAnG aKhiRnYa aKaN mEniTiSkAn aiR mAtA..
3) aPaBiLa bErTaMbaH kEiMaNaN kEpAdA ALLAH
♥ iMaN tErTaNaM dALam hAti aKaN tEruS sUbuR dAn mEkaR aPaBiLa DiSiraMi dEnGan aYaT aL-QuRaN diBaCa dEnGan pEnuH pEnGhaYaTaN sEhiNgGa bOleH mEnYeBaBkaN sEseOrAnG iTu mEniTiSkAn aiRmaTa..
4) tiMbuL dAri RaSa kHusYuk dAn tAwAdUk
♥ tAnGisAn sEpErti iNi bOleH tErJaDi aPaBila sEsEorAnG iTu kHusYuk dALaM bEriBaDat..aiRmAta mEniTiS kErAnA mEnyEdAri bEtApA diRi bEgiTu kErDiL kEtiKa bErHadApAn dEnGan pEnciPtaNya..

Sabda Nabi SAW dalam hadis sahih riwayat al-Tirmizi: 
"Dua Mata Yang Tidak Akan Disentuh Oleh Api Neraka ialah;
a) mata yang menangis kerana takutkan Allah, dan
b) mata yang berjaga kerana berkhidmat pada agama Allah.."
Nota: Mari kita sama-sama berusaha untuk menangis mengenangkan dosa-dosa kita..Kalau perlu paksa diri kita menangis, maka lakukannya!Lakukan kerana ALLAH..

No comments:

Post a Comment