PROMOSI OKTOBER 2013

PROMOSI OKTOBER 2013
BELI 6 FREE 1 (SUPERRRR JIMAT)

Friday, July 22, 2011

Fadhilat Surah-Surah Al-Quran (Part 2)

BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM...
Kitab suci Al-Quran merupakan "Perlembagaan dan Peraturan Hidup Orang Islam"..Rasulullah s.a.w. sangat menekankan para sahabatnya supaya sentiasa meluangkan masa untuk membaca dan memahami Al-Quran..Ada di antara para sahabat yang dapat khatam Al-Quran tiga hari atau seminggu sekali..

Pada N3 yang lalu, saya ada coretkan mengenai Fadhilat Surah Al-Fatihah, Surah Al-Ikhlas dan Surah Al-Kursi..Diharapkan semua dah baca..Pada N3 kali ini pulak, saya nak kongsikan Fadhilat Membaca Surah Yaasiin, Surah Al-Waqiah, Surah Al-Mulk, Tujuh Surah yang bermula dengan "Haa Miim" dan Surah Al-Fath..

1) Fadhilat Membaca Surah Yaasiin:
☻Daripada beberapa hadis Rasulullah s.a.w. terdapat beberapa keistimewaan dan fadhilat Membaca Surah Yaasiin:
♥ Diampuni dosanya
♥ Bacalah surah Yaasiin untuk mereka yang sedang naza' bagi meringankan derita sakaratul-maut..Juga hendaklah selalu dibacakan untuk mereka yang telah kembali ke Rahmatullah
♥ Untuk menjadi perisai segala bala bencana dunia akhirat dan menunaikan segala hajat
♥ Surah Yaasiin ialah hati Al-Quran..Mereka yang mengamalkan membacanya diberi pahala sepuluh kali ganda membaca Al-Quran. (HR Ahmad, Abu Daud, An-Nasai, Ibnu Sunni, Ibnu Hibban, Al-Baihaqi, At-tirmizi)

2) Fadhilat Membaca Surah Al-Waqiah:
☻Menurut hadis-hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membacanya pada setiap malam, tidak akan merasai kepapaan, bahkan akan senang dan mendapat rezeki yang banyak.

3) Fadhilat Membaca Surah Al-Mulk:
☻Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membacanya akan mendapat syafaat dan keampunan dosa..Jika dibaca setiap malam, akan terselamat dari azab kubur.

4) Fadhilat Membaca Tujuh Surah yang bermula dengan "Haa Miim" (Surah Al-Mu'min, Fussilat, Asy-Syura, Az-Zukhruf, Ad-Dukhan, Al-Jathiyah, Al-Ahqaaf):
☻Hadis Rasulullah s.a.w. riwayat Al-Baihaqi menyatakan Tujuh Surah yang bermula dengan "Haa Miim" akan datang di setiap pintu neraka jahanam dan memohon kepada Allah SWT: "Ya Allah, janganlah Engkau masukkan (ke dalam neraka ini) orang yang percaya kepada aku dan membaca aku"

5) Fadhilat Membaca Surah Al-Fath:
☻Hadis Rasulullah s.a.w. (riwayat Bukhari) menyatakan: "Sesungguhnya telah diturunkan kepadaku pada waktu malam sebelum Surah yang aku cintai lebih daripada dunia ini dan isinya.
☻Thalabi menceritakan sebuah lagi hadis baginda bermaksud:"Sesiapa membaca Surah Al-Fath, maka seolah-olah ia turut menyaksikan pembukaan dan penaklukan Makkah bersama Muhammad Rasulullah".

Nota: Semua surah dan ayat di dalam Al-Quran mempunyai fadhilat dan keistimewaan yang tersendiri..Berbahagialah mereka yang sentiasa atau selalu membaca Al-Quran..

No comments:

Post a Comment